Nuffnang Ads

Sunday 11 October 2015

Princess II

Assalammualaikum w.b.t

Alhamdulillah, tambah sorang lagi anak buah Sunshine. Anak buah ni aktif sangat.. awal 10 hari dah tak sabar nak kluar. 041015, lahirla puteri kepada Alang & Shikin. Alhamdulillah baby & mummy sihat.

Genap tujuh hari puteri kesayangan di tahnikkan oleh Abang Edham dan diberi nama Mardhiyah Sofea Binti Masnawi. Semoga jadi anak yang solehah dan berjaya dunia akhirat. 


Nota : Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah menjelaskan pengertian tahnik,
والتحنيك مضغ الشيء ووضعه في فم الصبي ودلك حنكه به يصنع ذلك بالصبي ليتمرن على الأكل ويقوى عليه وينبغي عند التحنيك أن يفتح فاه حتى ينزل جوفه وأولاه التمر فإن لم يتيسر تمر فرطب وإلا فشيء حلو وعسل النحل أولى من غيره
“Tahnik ialah mengunyah sesuatu kemudian meletakkan/ memasukkannya ke mulut bayi lalu menggosok-gosokkan ke langit-langit mulut. Hal ini dilakukan dengan tujuan agar bayi terlatihdengan makanan, juga untuk menguatkannya. Yang patut dilakukan ketika mentahnik hendaklah mulut (bayi tersebut) dibuka sehingga (sesuatu yang telah dikunyah) masuk ke dalam perutnya. Yang lebih utama, mentahnik dilakukan dengan kurma kering (tamr). Jika tidak mudah mendapatkan kurma kering (tamr), maka dengan kurma basah (ruthab). Kalau tidak ada kurma, bisa diganti dengan sesuatu yang manis. Tentunya madu lebih utama dari yang lainnya”.[1]

Amani dah ada adik. Sekarang dah panggil kakak ani. Hahaha. Okla baik.. penyayang la juga. Tak surela macamana adik dia nanti.

Sunshine : Semoga putera puteri aunty menjadi anak yang soleh & solehah. Berjaya dunia akhirat. Amin.

No comments:

Post a Comment