Nuffnang Ads

Thursday 8 March 2012

CINTA .. KEKAYAAN…KECANTIKAN… KESEDIHAN…KEGEMBIRAAN


Assalammualaikum.

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda abstrak: ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang badai meghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan meneggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.
CINTA sgt kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan x mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan. Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA. Tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.
KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong aku” teriak CINTA.Lalu apa jawab kekayaan “Aduh! Maaf cinta” kata kekayaan “Perahuku telah penuh dgn harta bendaku, aku x dpt membawamu serta nanti perahu ini tenggelam lagipun tak ada tempat lg bagimu di perahu ku ini”Lalu kekayaan cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan cinta. Cinta sedih sekali. Kemudian dilihatnya kegembiraan lewat dgn perahunya.
KEGEMBIRAAN! Tolong aku” teriak cinta. Namun apa yg terjadi, kegembiraan terlalu gembira kerana ia menemukan perahu sehingga ia tuli tak mendengar teriakan cinta. Air makin tinggi membasahkan cinta smpi kepinggang dan cinta semakin panic. 
Tak lama lewatla kecantikan.“KECANTIKAN! bawala aku bersamamu” teriak cinta
Lalu jawab kecantikan “Wah cinta kamu basah dan kotor aku x bisa membawamu ikut nanti kamu mengotori perahuku yg indah ini” sahut kecantikan.
Cinta sedih sekali mendengarnya. Cinta mula menagis terisak-isak. Apa kesalahanku mengapa semua melupakan aku saat itu lewatla kesedihan. Lalu cinta meneriak.
“Oh KESEDIHAN bawala aku bersamamu” kata cinta.Lalu apa kata kesedihan, “maaf cinta aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja” kata kesedihan sambil terus mengayuh perahunya.
Cinta putus asa, ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. Cinta terus berharap kalau dirinya dapat diselamatkan lalu ia berdoa kepada TUHAN ‘Oh TUHAN tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa aku’ TANPA CINTA.”
Pada saat krisis itu tiba2 terdengar suara “ Cinta! marila cepat naik ke perahuku” cinta menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua sedang mengayuh perahu . Org tua itu menuruhkan cinta di suatu pulau dan pergi. Pd saat itu cinta segera menanyakan kepada seseorg “siapa sebenarnya org tua itu?” Oh! org tua itu adalah WAKTU. Lalu cinta bertanya tapi mengapa ia selamatkanku? Aku tidak mengenalinya, bahkan kwn2 sendiri x mahu menolongku. Jawab org tua itu “sbb hanya WAKTU lah yg tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA…..” 


Note : Cinta itu akan dating bila sampai waktunya… Semoga 1 hari Sunshine   
         juga ketemu cinta itu huhu


No comments:

Post a Comment